wonderlane-6jA6eVsRJ6Q-unsplash
Luc Swinnen

Luc Swinnen

Stressarts

Over Clutter en Losse Eindjes

De laatste tijd zien we veel mensen met massa’s rommel in hun huis en in hun leven. In het Engels noemt men dat clutter. We zullen de woorden clutter en rommel alletwee gebruiken. Clutter is ruimer en geeft beter aan wat we bedoelen. Dus aan de slag, ruim die clutter op!

De effecten van clutter op jouw leven

De laatste tijd zien we veel mensen met massa’s rommel in hun huis en in hun leven. In het Engels noemt men dat clutter. We zullen de woorden clutter en rommel alletwee gebruiken. Clutter is ruimer en geeft beter aan wat we bedoelen. Dus aan de slag, ruim die clutter op!

Ruimte
Te weinig ruimte hebben om alle rommel weg te bergen is te vergelijken met in geldnood zitten. Sommige mensen voelen aan dat ze niet genoeg geld hebben om al hun afspraken na te komen. Maar waren die afspraken wel nodig? Ik zag onlangs een koppel met geld- en relatieproblemen. Even een lijstje maken en we zagen dat ze ongeveer 800 euro per maand uitgaven in de speelgoedwinkel. Want hun kinderen mogen toch niets te kort komen nadat de relatie op de klippen was gelopen.

Nogal wat mensen vinden dat ze niet genoeg opslagruimte voor hun spullen hebben. Dus dan maar naar de winkel en op het aankooplijstje staan dan dingen zoals rekken, kasten, kastenwanden,dozen, bestanden, archiefkasten, schoenrekken en opbergkisten. Deze items zijn allemaal erg duur! Maar we hebben het wel dringend nodig! Denken ze.
Gebrek aan opslagruimte is niet het echte probleem? Ze hebben gewoon te veel rommel. Nooit zal dat goed kunnen worden opgeborgen. Dus: wegwerken die rommel! Zo komen kasten en soms hele kamers vrij. En opruimen is moeilijker dan je denkt. Maar gelukkig hebben we nu bij ons in Different mensen die zich specifiek daarin specialiseren. Voor bedrijven en individuen.

Tijd
Hoe vaak verliest u uw autosleutels of portemonnee? Hoe vaak kom je te laat op het werk? Of op een afspraak? En zo kunnen we eindeloos doorgaan: de afstandsbediening van de TV, de GSM, papieren, verzekering…
Geef alles een vaste plaats. Dit bespaart uren tijd en vooral ergernis en frustratie. En stress.

Sociaal leven
We komen het allemaal wel tegen. Na een gezellige maaltijd komen we mensen tegen die we zeker eens moeten terugbellen. Maar waar is nu die business kaart? En we hebben het ook eigenlijk te druk om te bellen. Want we moeten werken, kuisen, boodschappen doen, koken…Voor een echt sociaal leven is geen tijd meer. Ook onze partner moet maar leren wachten.
Eerst de rommel, dan de dierbaren lijken we wel te denken. Want ons huis moet toch gekuist zijn vooraleer we mensen kunnen ontvangen. We willen niet dat andere mensen onze rommel Geld
Sommige mensen zijn echt verslaafd aan winkelen. Ze genieten ervan. Maar zo stapelt de rommel zich op. Impulsaankopen doet de rommel toenemen. Je koopt spullen die je nooit zult gebruiken. Denk aan het geld dat je kan besparen als je alleen maar dingen koopt op een doordachte manier. Het resultaat zou wel eens schokkend kunnen zijn.

Zelfrespect
Als je veel rommel hebt moet je dikwijls lang zoeken naar verloren zaken en mis je dikwijls afspraken of heb je minder sociale contacten want je wilt natuurlijk je vrienden niet ontvangen in een rommelige omgeving. Zo kom je alleen te staan. Soms koop je dingen die je je eigenlijk niet kunt veroorloven om indruk te maken op je omgeving ( extern referentiekader). Dit alles heeft een negatief effect op jouw zelfbeeld. Want mensen die zich kunnen organiseren, niets vergeten, niet klagen over tijdsgebrek en wiens agenda mooi in orde is kunnen rekenen op respect en hebben veel zelfrespect. Georganiseerde mensen, daar houden we van. Niet georganiseerde mensen hebben dikwijls weinig zelfrespect en een laag zelfbeeld end e rommel is het symptoom daarvan.
Het lijkt wel de rommel te zijn die in de weg staat van een waardevol leven. Gooi de rommel weg en zie je zelfbeeld stijgen. Want een gevoel van controle doet deugd.

Het effect van losse eindjes.
Na een kapotte relatie komt het er op aan de losse eindjes op te ruimen. We zien wel dat vele mensen weigeren nog te spreken met hun vorige relatie. Dat is niet hetzelfde als losse eindjes opruimen. Dat is clutter opstapelen in een kamer in je brein. Je moet praten, kijken wat er verkeerd liep en daarrond leren. Zo bega je een fout maar één keer in je leven. Ook emotionele losse eindjes vragen een correcte behandeling.

Denktechnieken.
We deden een uitgebreid onderzoek bij mensen die veel rommel opstapelen en die blijken volgens een bepaalde manier te denken. Ze willen bijvoorbeeld altijd een beloning als ze eens iets nuttigs doen. Daarom is het geen goed idee een beloning in te lassen wanneer de rommel wordt opgeruimd. Want dan beloon je een normale activiteit. De motivatie moet van binnen komen. Different heeft een aantal gespecialiseerde mensen om je te helpen rommel op te ruimen en zal in de toekomst daarrond nog veel activiteiten ondernemen. Ook kun je jouw denktechnieken altijd aanpassen. Het helpt. Vooral goed voor jouw zelfbeeld.

Deel deze pagina

Deze website gebruikt cookies om een optimale gebruikerservaring op de website te garanderen. Lees meer