Persoonlijkheidstesting
Beknopte omschrijving
Soms kan het belangrijk zijn een inzicht te krijgen in de eigen persoonlijkheidstrekken, zo kan men optimaal rekening houden met eigen vaardigheden en eigenschappen. Het geeft een goed inzicht in zichzelf en levert een duidelijk antwoord op de vraag "waarom doen we dit werk”.
Management betekent in deze optiek het optimaliseren van deze individuele verschillen, wat resulteert in “de juiste man/vrouw op de juiste plaats”. Dan verbetert de interne kwaliteit van het werk.
Methodolgie
Vragenlijst 5 basisdimensies van de persoonlijkheid
- Een eerste factor is emotionele instabiliteit versus emotionele stabiliteit.
- Een tweede factor is extraversie versus introversie.
- Als derde factor komt openheid.
- De vierde factor wordt vertaald als aangenaamheid en altruïsme.
- De vijfde factor werd vertaald als nauwgezetheid.
De beschreven factoren zijn relatief stabiel doorheen tijd en situaties. Hypothese hierbij is dat de bestaande persoonlijkheidsvragenlijsten in feite de dimensies van het vijffactorenmodel nagaan.
In de eerste plaats gaat het hier om een zelfbeschrijving, alhoewel het instrument ook kan gebruikt worden in 360° feedback.
Rapportering
Elke persoon die de vragenlijst heeft ingevuld, krijgt in alle discretie persoonlijke feedback omtrent het bekomen persoonlijkheidsprofiel. Dit blijft steeds confidentieel.
Het rapport omvat de vijf dimensies van persoonlijkheid, met elk van zijn zes facetten.
Voor deze dertig facetten wordt de persoon gesitueerd op een stanine-schaal, waarin hij/zij vergeleken wordt met een gelijkaardige beroepsgroep.